Multiple Dropout Inlay (MDI)

Multiple Dropout Inlay (MDI) - Rotwild Polska

Multiple Dropout Inlay (MDI)

Wraz z wprowadzeniem I i II generacji Multiple Dropout Inlay, ROTWILD wprowadził system, który pozwolił na stosowanie różnych standardów osi i przerzutek (Shimano Direct Mount czy SRAM Standard) montowanych po prostu poprzez zmianę wkładów. Wkłady te zapewniają dodatkowo również ochronę mechaniczną podczas montażu lub demontażu tylnego koła, a w przypadku uszkodzenia nie powodują żadnych defektów ramy.  

Nowa III generacja MDI (np. ramy modeli R.X1, R.X+, rok modelowy 2016) dodatkowo umożliwia ustawienie długości tylnych trójkątów (CS) w płaszczyźnie poziomej. W konsekwencji, mając na względzie rozmiar kół, daje to możliwość stosowania niewielkich długości CS rzędu 422,5 mm czy średniej długości CS 435 mm.

Regulacja długości w poziomie poprzez MDI III

Regulacja długości w poziomie oraz różne rozmiary opony – główny punkt zmian konstrukcyjnych.

Regulacja długości poprzez MDI III odbywa się wyłącznie w płaszczyźnie poziomej, co oznacza, że nie ma ona wpływu na istotne dynamiczne wymiary geometryczne, takie jak wysokość suportu, sztycy czy kąt nachylenia główki ramy.   

Istnieje również możliwość stosowania różnego rozmiaru kół rzędu 27,5” i 27+ bez poważnych modyfikacji geometrii. W przypadku opon 27+ o szerokości od 2,8” do 3,0”, zwiększone odkształcenie opony w porównaniu ze standardową oponą 27,5” wskazuje na praktycznie taki sam statystycznie efektywny promień opony względem podłoża, a w konsekwencji – również efektywna wysokość suportu.

Wpływ różnych długości chainstay na dynamikę jazdy

Ustawienie osi w pozycji wysuniętej do przodu wiąże się ze znacznym skróceniem długości tylnego trójkąta (chainstay, CS) 422,5 mm, co wpływa na zwrotność, sportowy charakter jazdy oraz jednocześnie na szybką, dynamiczną reakcję podczas pokonywania zakrętów. Użytkownik roweru może z większą łatwością podnieść przednie koło na szlaku w celu uniknięcia zderzenia z przeszkodą. Długość tylnego trójkąta rzędu 422,5 mm przy 140 mm skoku i maksymalnym możliwym prześwicie przy zastosowaniu opon grubości 2,4” wyznacza standard dla całego sektora All Mountain. 

Przy ustawieniu osi w pozycji wysuniętej do tyłu, długość tylnych trójkątów (CS) wynosi 435 mm – średniej długości CS.  Taka pozycja osi powoduje zwiększenie stabilności jazdy podczas szybkich zjazdów oraz możliwości podjazdu na stromej nawierzchni, podczas gdy przednie koło przez dłuższy czas ma styczność z podłożem. Jednocześnie przy takiej pozycji osi istnieje możliwość montażu opon o szerokości nieprzekraczającej 3,0” (27+).

Dostosowanie pozycji osi do wzrostu rowerzysty

Dzięki dwóm zestawom wkładów oraz powiązanej długości tylnych trójkątów (CS) możliwe jest również dostosowanie ramy do wzrostu rowerzysty. W celu optymalizacji teoretycznego położenia środka ciężkości zalecamy stosowanie długość tylnego trójkąta 435 mm dla ramy L oraz XL; niemniej w przypadku wymienionych rozmiarów ram konfiguracja z zastosowaniem krótszego CS jest nadal możliwa.

Tabela poglądowa pozycji osi zależnie od rozmiaru opony
Rozmiar opony Długość chainstay S M L XL
27.5 [max. 2.4] 422.5 mm x* x* x x
  435 mm x x x* x*
27+ [2.8-3.0] 422.5 mm     x x
  435 mm x x x x

* Konfiguracja fabryczna