SYSTEMY SUPORTU

SYSTEMY SUPORTU - Rotwild Polska

SYSTEMY SUPORTU

BB92 - Suport Shimano Press Fit System

BB92 – SUPORT SHIMANO PRESS FIT SYSTEM DLA ROWERÓW GÓRSKICH

Standardowy suport BB92, znany również jako Shimano Press Fit, gwarantuje większą wydajność podczas pedałowania dzięki zwiększonej sztywności w części suportu, np. w czasie pedałowania w pozycji nad siodełkiem. Podstawą tego systemu jest standardowy mechanizm korbowy Shimano 24 mm.
               

BB92 obejmuje proste łożysko wciskane pozbawione skomplikowanych połączeń gwintowanych, co jest odpowiednim rozwiązaniem dla aluminiowych ram hydroformowanych, a w szczególności dla ram karbonowych. W przypadku tych drugich rozwiązanie to umożliwia eliminację z suportu zespajanych wkładów aluminiowych, jako że tuleje łożysk są wciskane bezpośrednio w karbonową obudowę suportu. Pod względem designu szerokość suportu rzędu 92 mm pozwala na szersze połączenie dolnej rury i tylnego trójkąta (chainstay, CS) do tulei suportu, co zwiększa wytrzymałość ramy na zginanie i skręcanie.

NOWY STANDARD OSI DLA KÓŁ

Nowe standardy osi Boost 148 na kole tylnym oraz Boost 110 na przednim znacznie zwiększają sztywność kół w rozmiarach 29” i 27,5”.

Nowy standard osi Boost 148

KOŁO TYLNE BOOST 148

Sposób zaprojektowania Boost 148 tworzy prześwit i pozwala na maksymalne skrócenie tylnego trójkąta (CS) przy stosowaniu standardowych 27,5 calowych opon. Jednocześnie możliwe jest również wykorzystanie dodatkowej przestrzeni przez opony 27,5+. 
               

Boost 148 wytycza wymiary tylnej osi z szerokością montażu 148 mm. W porównaniu do szerokością montażu najpopularniejszego standardu osi 135/142 mm, kołnierze piasty wysunięte są na zewnątrz 3 mm po prawej i lewej stronie, tworząc ulepszony, mniejszy kąt nachylenia szprychy („spoke array”) oraz w rezultacie zwiększając sztywność kół. Równolegle do kołnierza piasty punkt mocowania tarczy hamulcowej również wysunięty jest na 3 mm, wymuszając tym samym nową konstrukcję ramy/wahacza.  Podobnie, linia łańcucha po prawej stronie przesunięta została 3 mm na zewnątrz, w wyniku czego niezbędne są korby ze specjalnymi zębatkami Boost lub, w przypadku rowerów e-MTB, z zaadaptowanym pająkiem/zębatkami (montaż bezpośredni). 
               

Przykładowo, w X1 All Mountain: przesunięcie linii łańcucha na zewnątrz umożliwia nam skonstruowanie krótkich tylnych trójkątów (CS) długości 422,5 mm przy zastosowaniu standardowych 27,5-calowych opon (maksymalnie 27,5x2,4); dodatkowo, dzięki naszym wkładom MDI III możliwe jest zastosowanie znacznie szerszych opon 27,5+ (27,5+ x 2,8) nowej generacji „plus size”, cechujących się większą średnicą zewnętrzną. Co więcej, punkty obrotu na ramie, umiejscowione na głównym łożysku wahacza mogą zostać przesunięte dalej w celu zwiększenia sztywności.    

BOOST 110 KOŁO PRZEDNIE

Podobnie, większa przestrzeń na przednim kole między kołnierzami piasty powoduje wyraźny wzrost sztywności kół. W celu stworzenia przestrzeni dla opon generacji „plus size”, kołnierz piasty został wysunięty o 5 mm po każdej stronie z jednoczesnym zastosowaniem średnicy półosi rzędu 15 mm. Podobnie jak w przypadku nowego wahacza/ramy Boost 148, konstrukcja amortyzatorów musiała zostać całkowicie zmieniona, ponieważ pozycja tarcz hamulcowych również została wysunięta o 5 mm.