Technologia Rotwild w dziedzinie łożysk

Technologia Rotwild w dziedzinie łożysk - Rotwild Polska

Technologia Rotwild w dziedzinie łożysk

Łożyska kulkowe EIR produkowane wyłącznie dla ROTWILD różnią się od swoich poprzedników pod wieloma względami. Celem ponownego opracowania tych konstrukcji było zapewnienie jeszcze dłuższej żywotności łożysk kulkowych silnie obciążanego tylnego wahacza, jak również zredukowanie różnorodności części oraz powiązanych kosztów montażu i produkcji.

Pięć miejsc montażu

Specjalnie opracowane łożyska kulkowe EIR stosowane są w pięciu lokalizacjach:

  1. Łożysko główne tylnego wahacza (przy suporcie),    
  2. Tylne zawieszenie z ogniwem Horsta przy haku widełek tylnych,    
  3. Punkt obrotu na połączeniu rury podsiodłowej,    
  4. Punkt mocowania sprężyny,    
  5. Punkt mocowania na ramie głównej

Różnice względem standardowych łożysk

Wymiary

Na podstawie naszej analizy elementów skończonych (FEA) określono maksymalne siły działające na tylne zawieszenie dla różnych przypadków obciążenia. Dane te wykorzystano w celu opracowania trzech łożysk kulkowych EIR o różnych wymiarach dla tylnego wahacza ROTWILD.      

  • Łożysko kulkowe EIR Typ I: Łożysko główne tylnego wahacza 15x28x9mm    
  • Łożysko kulkowe EIR Typ II: Punkt obrotu ogniwa Horsta przy haku widełek tylnych 8x19x6 mm    
  • Łożysko kulkowe EIR Typ III: Połączenie z rurą podsiodłową/ramą główną/amortyzatorem 10x22x6 mm

Konstrukcja łożyska kulkowego

Specjalną cechą łożysk EIR jest konstrukcja wewnętrznego pierścienia. Jest on szerszy niż w przypadku konwencjonalnego łożyska, przy czym wytwarzany jest z kołnierzem po jednej stronie. Pozwala to zwiększyć oparcie całego układu łożyska oraz zapobiega niewielkim ruchom względnym między poszczególnymi częściami. Co więcej, bezpośrednie połączenie z kołnierzem przekłada się na możliwość zmniejszenia liczby poszczególnych części w całym układzie łożyska. Jednocześnie montaż tylnego wahacza staje się znacznie prostszy, a podatność na błędy zostaje zredukowana, jako że montaż łożyska możliwy jest tylko przy prawidłowym ustawieniu.

Zalety technologii EIR

Łożyska kulkowe EIR posiadają pierścienie wypełnione maksymalną liczbą kulek (zwanych również elementami tocznymi). Standardowe łożysko kulkowe o wymiarach 15x28x9 posiada wewnątrz do dziewięciu kulek, natomiast łożyska kulkowe EIR wypełnione są 18 kulkami.

Zaletą większej ilości kulek jest wyższa nośność statyczna łożyska. Każde łożysko kulkowe EIR z łatwością wytrzymuje działanie sił nośnych generowanych podczas jazdy. Dlatego też łożysko zużywa się w dużo mniejszym stopniu, a wytrzymałość całego łożyska jest wyższa.

W łożyskach kulkowych EIR wykorzystano stop stali nierdzewnej zoptymalizowanej pod kątem zużycia. Są to łożyska zamknięte, opatrzone po obu stronach specjalną uszczelką, dzięki czemu są bezobsługowe. Rozwiązanie to zapobiega również przenikaniu brudu i wody do środka łożyska. Co więcej, smar łożyskowy nie jest dzięki niemu wypłukiwany, a łożysko pozostaje w rezultacie niezmiennie nasmarowane.